Een geschikt boek kiezen

Je wilt graag interactief voorlezen, maar hoe kies je hiervoor nu een geschikt prentenboek?

Het kan moeilijk zijn om een keuze te maken uit alle mooie prentenboeken die er tegenwoordig uitgebracht worden. Kies je een boek met een prachtig verhaal, of juist met fantastische illustraties, of kies je een boek omdat het nét dat onderwerp heeft dat je enorm aanspreekt?

Hieronder een aantal tips om de keuze hopelijk een beetje makkelijker te maken:

  • Leeftijd, ontwikkelingsfase en belevingswereld
    Zoek boeken die aansluiten bij de leeftijd, ontwikkeling en interesses en belevingswereld van de kinderen die je wilt voorlezen.
    Zorg er tegelijkertijd voor dat de boeken wel uitdagend zijn; het moet niet te ingewikkeld zijn, maar ook zeker niet te makkelijk.
    Je hoeft echt niet altijd een boek te kiezen dat op het niveau van de kinderen ligt. Kies juist ook voor boeken die nog net iets te moeilijk zijn, maar die kinderen wel nieuwe woorden en verhalen leren.
  • Aansluiting bij thema
    Als je boek aansluit bij een thema waar je al mee werkt, is het voor kinderen makkelijker om relaties te leggen tussen de onderwerpen uit het boek en de andere activiteiten rondom het thema. Gebruik het verhaal als kapstok en zorg dat de andere activiteiten eraan gerelateerd zijn, waardoor het onderwerp gaat leven bij de kinderen. Ze kunnen, door de herhaling, begrippen beter onthouden en leren er op die manier dus nog meer van.
  • Hoofdpersoon
    Zorg dat het boek een hoofdpersoon heeft waar de kinderen zich in kunnen verplaatsen. Op die manier kunnen ze zich nog beter inleven in het verhaal. Let op: dit hoeft niet te betekenen dat de hoofdpersoon zelf een kind moet zijn; in de meeste verhalen spelen dieren een hoofdrol. Maar deze kunnen wel dezelfde gevoelens hebben of hetzelfde meemaken.
  • Verhaallijn
    De verhaallijn moet niet te complex zijn, een logische volgorde met een duidelijk begin en einde is voor kinderen het best te bevatten en nodigt uit tot naspelen.
    Een probleem dat om een oplossing vraagt, een oorzaak-gevolg relatie of grappige, gekke of spannende gebeurtenissen, allemaal uitdagende verhaallijnen voor een prentenboek.
    Verhalen waar kinderen om kunnen lachen, waarin alles net anders loopt dan verwacht of waar het verhaal ineens een gekke wending neemt, doen het ook altijd goed.
  • Illustraties en tekst
    Rijke illustraties, in kleur of zwart-wit, soms met grapjes erin verwerkt, kunnen een prentenboek naar een hoger niveau tillen. Mooie, bijzondere en aantrekkelijke afbeeldingen nodigen uit tot ‘nog een keer!’.
    Vergeet hierbij vooral de cover niet, een aantrekkelijke kaft geeft een boek een stukje extra.
    Maar ook tekst, mooie woorden en zinnen, al dan niet op rijm, kan ervoor zorgen dat een boek je hart kan stelen. De combinatie van illustraties en tekst sleept je dan mee in een spannend, prachtig avontuur, of een mooi en aandoenlijk verhaal.
    Mooie en rijke tekst draagt ook bij aan de woordenschatontwikkeling van je kleine luisteraars.
  • Eigen keuze
    Maar het aller-ALLER-belangrijkst is dat je het boek zélf prachtig vindt. Zo breng je je eigen enthousiasme over op je kleine luisteraars, zodat ook zij leren genieten van (prenten)boeken.